Bandenservice
VOOR TEMPERATUREN BOVEN DE 7 GRADEN CELCIUS
Zomerbanden
Zomerbanden hebben stevig en hard rubber zodat ze goed bestand zijn tegen het hete asfalt in de zomer. De warmte van de weg warmt de banden namelijk op en maakt ze zachter. Met een normaal profiel van 7 millimeter diep, geven de zomerbanden een extra goede grip en betere acceleratie bij temperaturen boven de 7 graden Celsius. In de winter verruil je de zomerbanden voor winterbanden.
BIJ NATTE, GLADDE OF BESNEEUWDE WEGEN
Winterbanden
Winterbanden zorgen voor een kortere remweg en verbeterde wegligging, voor meer grip op natte, gladde of besneeuwde wegen. Je herkent de banden aan de letters M+S (modder en sneeuw) of aan het sneeuwvlokje. Ook bevatten ze een snelheidsaanduiding: Q (160 km/u), T (190 km/u) of H (210 km/u). Vervang versleten banden tijdig: bij een profiel van minder dan 5 millimeter is de band vergelijkbaar met een zomerband.
BEKIJK HIER ALLE WINTERBANDENSETSWinterbanden: lees het advies van Auto Heurkens
Winterbanden, all-season en… wat zegt de ANWB?
Over het rijden op winterbanden lopen de meningen uiteen. De vraag is dan ook vaak: is het wel nodig in Nederland? Auto Heurkens geeft nu duidelijk advies: wel of geen winterbanden?
Zijn winterbanden nodig?
Het korte antwoord op deze vraag is: ja, ze zijn nodig. Zeker als er sneeuw ligt of wanneer het geijzeld heeft. Maar sterker nog: als de temperatuur onder de 7 graden Celsius duikt is het al beter om op winterbanden te rijden. Winterbanden hebben dan meer grip, bieden een betere wegligging en hebben een kortere remweg dan zomerbanden.
Winterbanden: betere grip?
Het geheim ligt in het soort rubber dat wordt gebruikt. In een winterband wordt meer natuurrubber gebruikt en in een zomerband meer synthetisch rubber. De winterband blijft daardoor lekker soepel bij lagere temperaturen en ‘vormt’ zich als het ware om de oneffenheden van het wegdek. De zomerband blijft dan harder en is minder buigzaam. Omgekeerd heeft een zomerband betere grip bij hogere temperaturen (en hogere snelheden). Banden wisselen met de seizoenen is dus raadzaam.
LAAT DE PRET MAAR BEGINNEN
De sneeuw door met Renault
WAT ZIJN DE ALTERNATIEVEN? MEER BEGRIP OVER GRIP
Grip & lamellen
Wat is nou precies grip? Grip is eigenlijk de mate van ‘vastplakken’ van het rubber op het wegdek. Daarnaast is het belangrijk hoe de band zich vormt om oneffenheden op het wegdek. Vooral in de winter is dit belangrijk. Denk aan verschillende soorten sneeuw, (papsneeuw of sneeuw met steentjes) en ijsvorming. Dan is het ook beter als je band ‘lamellen’ heeft. Dit zijn een soort zaagtanden op de band. Tijdens het rijden grijpen (grip!) zij zich vast aan de ondergrond. Doordat het rubber van de winterbanden flexibeler blijft bij lage temperaturen houdt de band meer grip op onregelmatige ondergrond.
LEES DE ANWB TESTWinterbanden verplicht?
In Nederland wordt het in de wintermaanden vaak kouder van 7 graden en dan is het toch echt tijd voor winterbanden. Maar denk er ook maar eens aan als je naar het buitenland gaat. Bijvoorbeeld naar Duitsland of andere wintersportgebieden. Daar zijn winterbanden wel verplicht! En wanneer het in een land niet verplicht is, is het vaak lokaal wel weer verplicht. Check dit dus goed van tevoren. Sowieso geldt, ga je naar de sneeuw? Laat dan winterbanden monteren (en neem ook altijd sneeuwkettingen mee).
LEES DE ANWB TESTBEN JIJ NET ZO RELAXT?
Bekijk de video van Sophie over banden
Altijd en overal de juiste banden.
All-season banden?
Blijf je in Nederland tijdens de koude maanden en rijd je sowieso weinig kilometers? Met all-seasonbanden heb je dan het gemak dat je nooit je banden hoeft te wisselen. Je hebt dus geen extra kosten aan een bandenwissel per jaar, je hebt geen opslag nodig en je bent geen tijd kwijt aan de bandenwissel. Past dit bij jouw auto? Kies dan voor voor all-season banden (4 seizoenenbanden). Let op, lees goede tests zoals deze, want de kwaliteit tussen de banden kan erg verschillen.